Komunikacja wspomagająca i alternatywna

Komunikacja wspomagająca i alternatywna
(AAC Augmentative and Alternative Communication ) –
klucz do rozwoju i relacji

Komunikacja to coś więcej niż słowa. Może się odbywać za pomocą gestów, mimiki, zachowań, dźwięków, czy ruchów ciała. W naszej placówce wierzymy, że komunikacja to podstawa prawidłowego rozwoju i budowania relacji z innymi. Dlatego wspieranie osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi jest jednym z najważniejszych elementów naszego podejścia holistycznego.

AAC to nie kolejna forma terapii – to sposób na bycie razem z dzieckiem, umożliwienie mu pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Odpowiednio dobrane i zindywidualizowane narzędzie komunikacyjne dziecka jest zawsze przy nim. Dzięki temu może ono wyrażać nie tylko swoje potrzeby, ale także uczy się jak komentować otaczający je świat, zadawać pytania, wyrażać emocje i w ten sposób budować więzi.

Dzięki AAC pomagamy naszym podopiecznym osiągnąć niezależność w komunikacji i wspieramy ich w pełniejszym zrozumieniu siebie i innych. To droga, która otwiera nowe możliwości zarówno dla dzieci, jak i ich rodzin.

Kluczowe aspekty wprowadzenia AAC

Indywidualne podejście

W przygotowaniu pomocy komunikacyjnej, doborze odpowiedniej metody, brane są pod uwagę potrzeby i możliwości dziecka. Należy uwzględnić jego zdolności między innymi poznawcze, motoryczne i sensoryczne.

Współpraca z rodziną

Rodzina odgrywa kluczową rolę w procesie wprowadzania AAC. To ona najczęściej wspiera osobę w codziennym korzystaniu z narzędzi komunikacyjnych.

Stałe wsparcie i trening

Zarówno osoba korzystająca z AAC, jak i jej otoczenie – partnerzy komunikacyjni (rodzina, nauczyciele, terapeuci) potrzebują regularnego wsparcia i szkoleń w zakresie korzystania
z wybranych metod.

Wybrane metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej

PODD

(ang. Pragmatic Organisation Dynamic Display) to podejście które „zanurza” dziecko w języku. Koncentruje się ona na zapewnieniu użytkownikowi dostępu do pełnego systemu językowego poprzez użycie książki komunikacyjnej.

Dziecko obserwuje i uczestniczy w interakcji, podczas której partnerzy komunikacyjni korzystają z książki PODD do modelowania języka. W ten sposób język wspomagający staje się integralną częścią codziennej komunikacji. Podobnie jak dzieci rozwijające mowę werbalną uczą się jej poprzez słuchanie, dzieci korzystające z AAC uczą się poprzez ekspozycję na system PODD.

PECS

(ang. Picture Exchange Communication System) to metoda oparta na wymianie obrazków, w której osoba uczy się komunikować poprzez wręczanie obrazka reprezentującego daną potrzebę.

MÓWik

Polskie oprogramowanie, które instaluje się na wybranym urządzeniu: tablecie, smartfonie czy komputerze. Umożliwia budowanie wypowiedzi poprzez wybór symboli, które są odczytywane na głos przez syntezator mowy.

Zajęcia terapeutyczne w Kaktusiku

W Przedszkolu Kaktusik oferujemy usługi, które wspierają rozwój dzieci. Nasza wykwalifikowana kadra i przyjazna atmosfera pomagają dzieciom czuć się pewnie i zmotywowane do nauki.

Fizjoterapia

Holistyczna fizjoterapia wspiera rozwój motoryczny, samoobsługę i emocjonalną równowagę dzieci, zapewniając spójne i efektywne programy terapeutyczne.

Integracja sensoryczna

Terapia integracji sensorycznej wspiera rozwój zmysłów i koordynacji ruchowej, pomagając dzieciom lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.

Komunikacja wspomagająca i alternatywna

Przedszkole Kaktusik oferuje różnorodne zajęcia ruchowe, promujące zdrowy rozwój dla dzieci w wieku od 2,5 do 9 lat.

Neurologopedia

Nasz program edukacyjny wspiera rozwój dzieci w wielu aspektach. Zapewniamy pełne wsparcie i zachętę.

Terapia psychologiczno-pedagogiczna

Opieka psychologa i pedagoga specjalnego wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dzieci, zapewniając im indywidualne podejście i kompleksową pomoc.